Penggiat Seni...

Bicara Seni


ShoutMix chat widget

Tuesday, May 26, 2009

Apa itu Portfolio?

PERANCANGAN PORTFOLIO

Sebelum membuat portfolio, beberapa perkara penting mesti diambil kira.

a. Menentukan tujuan dan seterusnya jenis portfolio.

b. Menentukan isi kandungan portfolio.

c. Menentukan siapa yang akan memilih isi kandungan, bahan/sumber portfolio dan bagaimana?

d. Menentukan bagaimana portfolio dinilai


CARA MEMBINA PORTFOLIO

Setelah memahami peringkat dan strategi pembinaan portfolio, catatkan dalam ruang aktiviti cara bagaimana anda akan merancangkan setiap peringkat itu berdasarkan satu pelajaran anda.

Ada 5 peringkat dalam menentukan cara membina portfolio :-

1. Menentukan tujuan portfolio.

2. Menentukan kandungan portfolio.

3. Menentukan pemilihan cara pengendalian portfolio.

4. Menentukan apa yang akan dinilai dan criteria penilaian.

5. Menentukan kaedah membuat anggaran perkembangan pembelajaran pelajar.


PENILAIAN PORTFOLIO ?

Terdapat 3 peringkat dalam menilai portfolio

1.Penilaian Awal

Mengambil kira ciri-ciri penting misalnya draf pertama perancangan portfolio.



2. Penilaian merentasi tugas bertulis mengikut kriteria dengan skala

Contoh:

Sangat Tinggi (5)

Tinggi (4)

Sederhana (3)

Rendah (2)

Sangat Rendah (1)

Kriteria penilaian:

- Pemikiran dan isi

- Struktur dan organisasi

- Strategi pengurusan

- Variasi isi yang sesuai

- Struktur ayat dan gaya bahasa untuk tujuan dan kumpulan sasar yang berlainan



3. Senarai ciri-ciri paling penting

Ini akan menentukan markah portfolio



4. Penentuan gred

Mengambil kira markah yang diberi kepada tiap-tiap peringkat dan lain-lain bukti seperti nota anekdot dan refleksi pelajar.

Senarai Semak Portfolio - Penilaian Peringkat Perancangan




Ya


Tidak


1.

Adakah perbincangan dibuat untuk menentukan topik/tajuk dan skop?













2.

Adakah objektif pembinaan portfolio jelas dan tepat?













3.

Adakah strateg mengumpul maklumat/data dipelbagaikan?













4.

Adakah jadual fleksi dimasukkan dalam kontrak pelaksanaan kerja?













5.

Adakah draf langkah-langkah pembinaan portfolio dibuat?













6.

Adakah pendedahan kepada pelbagai penilaian portfolio mencukupi?








Peringkat Perkembangan/Proses













1.

Adakah bimbingan perlu diberi secara berterusan?













2.

Adakah semua aktiviti-aktiviti yang merentasi semua aspek penilaian dijalankan?













3.

Adakah hasil aktiviti-aktiviti didokumentasikan?













4.

Adakah maklumat atau bukti-bukti didapati dari lain-lain aktiviti pembelajaran?













5.

Adakah catatan mengenai aktiviti-aktiviti disalin dalam komputer/disimpan dalam portfolio?













6.

Adakah analisis maklumat dibuat dengan menggunakan segala bahan/bukti terkumpul mengikut keperluan?













7.

Adakah penilaian kendiri dibuat bagi tiap-tiap peringkat?













8.

Adakah susunan maklumat/data/bukti pembelajaran disusun secara urutan dan logik?













9.

Adakah dokumentasi lengkap dimasukkan ke dalam komputer?













Peringkat Penilaian













1.

Adakah kriteria-kriteria tertentu ditetapkan untuk penilaian portfolio?













2.

Adakah penilaian memberatkan proses?













3.

Adakah penilaian dibuat dengan menggunakan Peta Pembelajaran Pelajar?













4.

Adakah hasil/bukti portfolio dinilai?













5.

Adakah aspek-aspek sahsiah juga dinilai?














Peringkat Refleksi/Penutup













1.

Adakah proses dan hasil mengikut objektif?













2.

Adakah portfolio dihasilkan dalam jangka masa mengikut kontrak pelaksanaan kerja?













3.

Adakah idea baru wujud dari penghasilan portfolio tersebut?




















Komen tentang tahap pencapaian portfolio ini.











No comments:

Related Posts with Thumbnails