Penggiat Seni...

Bicara Seni


ShoutMix chat widget

Friday, November 13, 2009

NOTA PENILAIAN

PENILAIAN
• “penilaian ialah satu proses yang sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai”

PENGUKURAN
• “satu proses untuk mendapatkan penjelasan secara numerik (melalui angka) tentang sebanyak mana individu/pelajar mempunyai sesuatu ciri yang diukur dengan menggunakan alat tertentu”

PENGUJIAN
• “…satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor, atau satu sistem yang berkategori”

TUJUAN PENILAIAN di BILIK DARJAH
• Pencapaian
• Diagnosis
• Pemilihan dan penempatan
• Bimbingan dan kaunseling
• Tujuan lain
– Menentukan kesediaan pelajar
– Menilai keberkesanan p&p
– Maklum balas kpd ibu bapa
– Maklum balas kpg penggubal dasar pendidikan /kurikulum

Bentuk/kaedah pengukuran
• Pemerhatian
• Lisan
• Penulisan

Skala Nominal Skala Ordinal Skala Sela Skala Nisbah
• Skala nominal ialah skala yang dianggap paling mudah dan mempunyai ketepatan yang paling rendah.
• Ukuran bersifat ordinal pula memberikan nilai pemeringkatan.
• Data disusun
terendah kpd tertinggi @lemah kpd cemerlang.
• Data jenis ini mempunyai ciri pemeringkatan dan
perbezaan bagi setiap unit sela yang sama nilai.
• menunjukkan perbezaan antara beberapa kategori dan ia boleh menunjukkan
kesamaan dalam unit ukuran yang digunakan. • Skala yang mempunyai semua ciri skala sela
dan juga nilai mutlak. Dalam skala nisbah nilai sifar (0) adalah kosong.
• Setiap ahli hanya dimiliki oleh satu kategori sahaja,
• Nombor yang mewakili setiap kategori tidak mempunyai nilai pemeringkatan, tetapi
dianggap sebagai nama kategori sahaja.
• Pengkelasan data asal kepada data nominal bersifat satu kepada satu. • Kategori yang digunakan bagi mengkelaskan data ordinal adalah saling eksklusif.
• Ukuran yang diguna menunjukkan pemeringkatan secara logik.
• Ukuran mempunyai pemberat, iatu setiap kategori mempunyai pemberat yang kurang • Kategori mengkelaskan data sela adalah saling eksklusif.
• Ukuran menggambarkan susunan pemeringkatan secara logik.
• Ukuran mempunyai pemberat, iaitu sesuatu ukuran lebih kecil @lebih besar daripada yang lain.
• Ukuran bernilai arbitrari (tidak mutlak). Nilai sifar (0) juga adalah arbitrari.

Contoh
Pelajar ikut etnik atau jantina Contoh
skala Likert Contoh
Perbezaan suhu, markah Contoh
wang, jarak dan tinggi








Tujuan penilaian & jenis penilaian
• Membuat perbandingan antara pelajar atau menentukan sama ada pelajar dapat mencapai objektif pelajaran (Mengesan kelemahan pelajar utk tindakan penambahbaikan)?
• Penilaian dibuat pada akhir tempoh kursus atau dibuat secara berterusan?


JENIS-JENIS PENILAIAN
• Penilaian Rujukan Norma (PRN)
– Membanding pencapaian pelajar dengan pelajar lain
• Penilaian Rujukan Kriteria (PRK)
– Membandingkan pencapaian pelajar dengan kriteria tertentu yang ditetapkan

• Penilaian Formatif
– Berterusan untuk menilai penguasaan pelajar dan keberkesanan p&p
– PRK
• Penilaian Sumatif
– Menilai pencapaian akhir pelajar (akhir penggal)
– PRN

PRN
1. Membanding pencapaian pelajar dengan pelajar lain
2. Tujuannya
- Menentukan gred pelajar
- Memilih pelajar untuk tujuan pengiktirafan/sijil
3. Soalan daripada mudah kepada sukar – indeks diskriminasi tinggi
4. Meliputi tajuk/kandungan luas
5. Contohnya: UPSR, PMR, SPM, STPM

PRK
1. Membanding pencapaian pelajar dengan kriteria yang ditetapkan
2. Tujuannya
- Tiada gred – lulus/gagal shj
- Menentukan penguasaan pelajar mengikut kriteria yg ditetapkan
- Menambah baik p&p
3. Soalan hampir sama sukar dengan berpandukan kriteria/objektif pelajaran tertentu
4. Kandungan tertumpu kepada tajuk-tajuk tertentu
5. Contohnya: Ujian pendek, tugasan, latihan dlm bilik darjah



FORMATIF
1. Untuk mengesan penguasaan /kelemahan pelajar
2. Berterusan – formal & tidak formal
3. Tindakan susulan utk mengatasi kelemahan pelajar
4. Pemulihan & pengayaan

SUMATIF
1. Menentukan pencapaian pelajar pada akhir kursus/ hujung tahun
2. Pada akhir kursus – formal
3. Menentukan gred pelajar
4. Menempatkan pelajar mengikut pencapaian

PROSEDUR PENILAIAN FORMATIF
1. Menentukan tajuk pengajaran
2. Menentukan aspek dan tahap penguasaan - (objektif pembelajaran)
3. Membina item soalan mengikut taksonomi - objektif pembelajaran
4. Menentukan penguasaan pelajar dan tindakan susulan

PROSEDUR PENILAIAN SUMATIF
1. MEMBENTUK JPU
2. MEMBINA ITEM SOALAN
3. MENGUJI SOALAN MELALUI
KAJIAN RINTIS
4. MENYIAPKAN SKEMA PEMARKAHAN (PMM) (memilih pelajar)

KAEDAH PENGUKURAN
1) POTFOLIO
2) PEMERHATIAN - (Sistematik & tidak sistematik)
3) LISAN - (Temubual & skala penaksiran)
4) PERTIMBANGAN PROFESIONAL - (pakar kaunseling, pakar perubatan)
5) PENULISAN - (Ujian & soal selidik)

No comments:

Related Posts with Thumbnails