Penggiat Seni...

Bicara Seni


ShoutMix chat widget

Thursday, May 13, 2010

TEORI-TEORI KAUNSELING

TEORI BEHAVIORIS (SKINNER, BANDURA, ARNOLD LAZARUS)

Teori tingkah laku ini ialah teori psikologi kemudian digunapakai sebagai teori kaunseling.

Gambaran Keseluruhan

  • Pelopor utama , BF Skinner, Arnold Lazarus dan Albert Bandura.
  • Pendekatan ini mengunakan prinsip-prinsip pembelajaran dalam penyelesaian kecelaruan tingkah laku.
  • Hasil-hasil tetapi sentiasa dieksperimentasi
  • Teknik terapi sentiasa diubah suai.

Falsafah Asas

  • Percaya bahawa tingkah laku manusia adalah pembelajaran.
  • Manusia adalah produk dan pengeluar produk (product and producer) persekitaran

Konsep-Konsep Utama

  • Memfokuskan pada tingkah laku zahir (yang jelas di depan mata), ketepatan dalam pengspesikasian matlamat rawatan, pembinaan pelan rawatan dan penilaian objektif hasil terapi. (Sebab itu dia percaya tingkah laku boleh diubah) Cth seperti ponteng, guru cuba kurangkan hari pontengnya dahulu.
  • Tingkah laku kini diberi perhatian.
  • Terapi berdasarkan prinsip-prinsip teori pembelajaran.
  • Tingkah laku normal dipelajari daripada inforcement (peneguhan) dan immitttion (Peniruan).
  • Tingkah laku tak normal berpunca daripada pembelajaran yang salah (faulty).

Hubungan Teraputik

  • Ahli terapi aktif dan direktif. Dia berfungsi sebagai guru atau jurulatih yang membantu klien mempelajari tingkahlaku efektif.
  • Klien perlu aktif dalam proses pembelajaran dan mencuba tingkahlaku-tingkahlaku baru.
  • Kualiti hubungan klien –ahli terapi tidak cukup untuk membuat klien berubah tetapi ia adalah penting dalam implementasi prosedur-prosedur tingkahlaku.

Teknik-teknik

  • Systematic desentralisation, kaedah-kaedah relaxation, flooding, eye movement, desentization (EMDR), teknik-teknik reinforement, modelling, cobnition,restructuring, latihan assertion, latihan kemahiran sosial, program-program self –management, behavioral reheasl, ....
  • Diagnosis dan penilaian dibuat sebelum proses teraputik untuk mengenalpasti pelan rawatan.
  • Soalan-soalan memfokus pada APA.BAGAIMANA.BILA bukannya MENGAPA.

Matlamat Terapi

  • Untuk menghapuskan tingkahlaku yang tidak sesuai dan belajar tingkah laku yang lebih efektif.
  • Untuk memfokus pada faktor-faktor yang mempengaruhi tingkah laku dan mencari cara-cara menangani tingkahlaku bermasalah.

Aplikasi

  • Bantu kanak-kanak yang fobia (spt fobia ke sekolah),
  • Kemurungan,
  • Kecelaruan seksual,
  • Kecelaruan tingkahlaku kanak-kanak,
  • Masalah gagap,
  • Pencegahan penyakit kardiovaskular.

Kekurangan

  • Mungkin mengubah tingkah laku tetapi tidak perasaan
  • Mengetepikan faktor-faktor hubungan dalam terapi
  • Tidak memberi insight
  • Mengetepikan pengalaman-pengalaman silam yang mungkin mempengaruhi tingkahlaku semasa.

TEORI PEMUSATAN KLIEN (ROGERS)
  • manusia bersifat bai, boleh dipercayai, ada keupayaan menentukan hala tuju yg baik
  • manusia boleh b'kmbg scr +ve jika wujud perasaan (p'cya-mpercayai, hormat-m'hormati)
  • mesti wjd 3suasana:
  1. penerimaan tnpa syarat
  2. ketulenan, kongruen
  3. empati
7 pringkat p'kmbgn terapeutik:
  1. P'hubungan krg mesra
  2. Xsedia utk kongsi pgalaman
  3. krg sdr t'hdp diri
  4. b'laku p'tntgn prasaan, pmikiran, plakuan
  5. wjd kemesraan meluahkan pgalaman
  6. blaku kesedaran kpd klien
  7. penerimaan tnpa syarat
6 Keperluan Asas
  1. Hbgn Psikologikal
  2. Klien dlm keadaan ketidaksempurnaan emosi
  3. Kaunselor Kongruen, Tulen
  4. Penerimaan Tanpa Syarat
  5. Empati
  6. PErsepsi Klien t'hdap empati dan penerimaan tanpa syarat.
* Nota ini adalah nota yg disertakan dengan isi utama sahaja... Untuk huraian sila lakukan perbincangan dan pembacaan...Harap maklum

TERAPI RASIONAL EMOTIF (ALBERT ELLIS)
  • emosi berpunca dr : kepercayaan, penilaian,interpretasi, tindakan drpd situasi kehidupan
  • klien m'pelajari kmhiran yg akan diguna untuk : kenal & perangi kpcayaan yg t'tanam lama dlm diri indiv.
  • b'sifat pendidikan : pentingkan emosi,kognitif,aspek tingkahlaku
  • stiap indiv. ada sistem kp'cayaan xrasional - TEORI --> lihat sistem kep'cayaan y buatkan indiv. mnderita & digntikan dgn 1set kpcyaan bhw ksjhteraan kpd diri serta indiv. yg signifikan dgn dirinya.
  • fokus : pemikiran & tindakan
KONSEP:
  1. A (Activating Event) - faktor @ sikap yg dialami oleh indiv.
  2. B (Belief System) - sistem kepercayaan yg dianuti.
  3. C (Consiquences of Emotional of A & B) - mentafsir B & A
  4. D (Disputing) - hujah mancabar, mpertulkn sistem
  5. E (Effective Belief) - jd normal
* A-B-C adalah untuk mengenalpasti; manakala D-E adalah untuk rawatan...

KEBAIKAN TEORI
  • cpt smpai kpd p'masalahan - perawatan dpt dilaksanakan cpt
  • kaedah pemikiran logik dpt dgunakan utk hadapi gejala lain
  • klien dpt rasakan diri ada keupayaan intelektual & kemajuan dari cara b'fikir
* Nota ini adalah nota yg disertakan dengan isi utama sahaja... Untuk huraian sila lakukan perbincangan dan pembacaan...Harap maklum

No comments:

Related Posts with Thumbnails