Penggiat Seni...

Bicara Seni


ShoutMix chat widget

Tuesday, November 17, 2009

P&P dalam PSV

P&P DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
P&P dalam mata pelajaran PSV di sekolah dapat mewujudkan kemampuan pelajar untuk menguasai dan mengembangkan kemahiran mereka dalam beberapa aspek. Di antaranya ialah;

A. PENGAMATAN
Menurut Md. Nasir Ibrahim dan Iberahim Hassan (2003) bahawa mata pelajaran PSV dalam meningkatkan sifat pengamatan yang istimewa. Kemampuan pengamatan ini boleh dibahagikan kepada 4 kemampuan iaitu:-

a. Mendapatkan Ilmu Pengetahuan
Melalui pengamatan kita mengetahui sesuatu kerana ia melibatkan objek atau imej yang dilihat akan memberikan kita maklumat yang baru ketika berfikir atau meneroka seterusnya memanipulasikan karya kepada bentuk visual yang baru.

b. Menyelesaikan Masalah
Melalui proses pengamatan yang berlaku terhadap pelajar dapat menyelesaikan masalah sesuatu perkara dalam penghasilan karya dalam memahami tema atau persoalan yang hendak disampaikan.

c. Menggambarkan Proses
Kepekaan terhadap pengamatan akan mengukuhkan lagi pemikiran pelajar melakukan sesuatu karya seni yang sistematik berasaskan kepada asas seni reka sebagai fokus utama.

B. KOGNITIF
Kognitif merupakan satu proses pemikiran minda dalam mendapatkan ilmu, menyimpan, mengingat dan menggunakannya. Kekuatan kognitif dapat mempengaruhi pelajar mengetahui dan memahami serta memperolehi maklumat apabila mereka berinteraksi dengan persekitarannya. Keupayaaan kognitif ini akan memberikan satu ruang intelek pelajar yang baru apabila wujudnya rangsangan pengetahuan sedia ada dengan situasi persekitaran atau maklumat yang baru melalui proses penilaian. Keadaan sedemikian akan menggalakkan proses pembelajaran pelajar sama ada secara langsung atau tidak langsung.

C. KREATIVITI
Dalam meningkatkan potensi kreativiti pelajar, ciri-ciri kreativiti yang digunakan merujuk kepada Avril (2002) yang menekankan konsep kreativiti dalam penghasilan karya adalah seperti berikut:-
a. Perkembangan idea - menggalakkan membuat andaian dan imaginasi, meneroka da mempersembahkan berbagai idea.
b. Mewujudkan perhubungan - menggalakkan persaingan dalam membangunkan idea dan projek melalui perhubungan yang sempurna dengan maklumat, sumber dan masyarakat.
c. Penciptaan dan penghasilan - membuat penumpuan terhadap penghasilan yang bermakna dan bergaya dengan memanipulasi pelbagai media.
d. Bekerjasama - bekerjasama dengan cara yang dinamik dalam pelbagai peringkat untuk membina dan berkongsi pengetahuan bagi mendapatkan hasil kerja yang sempurna.
e. Komunikasi dan penilaian - mempamerkan hasill kerja dengan tujuan untuk aktiviti apresiasi dan dinilai oleh peminat seni atau masyarakat.

No comments:

Related Posts with Thumbnails